Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

San Juan de Pasto - město dotýkající se oblohy

Město s překvapením či sopečné město to jsou přezdívky pro San Juan de Pasto, které leží v horách v nadmořské výšce 2 527 m.n.m. S počtem lidí 428 890 ho přirazují Kolmbijci k malému městečku, kde je hrozná zima. Není divu, že během jednoho dne zde člověk zažije tropické vedro, které je vystřídano prudkým deštem, při kterém se můžete dotknout oblohy...

San Juan de Pasto, zkráceně Pasto má několik podob jako město, kde je aktivní sopka Galeras, která si vyžádala v roce 1993 10 obětí. Místní lidé zvaní Pastusos tvrdí ale s oblibou, že sopka není nebezpečná až na pár zemětřesení vyvolané její činností. Při cestě z letiště jsem se dozvěděla od místních studentů, že Pasto se po celé Kolumbii říká město s překvapením. Asi 4 km od města jsem pochopila proč. Neboť z klikatící se cesty se mi otevřel mezi horami neskutečný výhled na město. Až mi to vyrazilo dech. 

Město se pyšní nejen svojí sopkou, ale i bohatou kulturou a historií. Mezi největší událost patří karneval v lednu, který je na seznamu UNESCO. Na tento karneval se sjíždí lidé z okolí. Samozřejmě Pasto jako celá Kolumbie byla kolonizovaná Španělskem a ve městě lze pozorovat pozůstatky z této doby. Osvobezní se místní dočkali v roce 1822 Simónem Bolívarem, jemuž postavili za odměnu sochu na náměstí, které po něm pojmenovali Plaza Bolívar. V 19. století se dokonce San Juan de Pasto stalo na pouhých šest měsíců hlavním městem provincie Kolumbie. V dnešní době je hlavním městem departamentu Nariňo. Kolumbie má celkem 32  departamentů plus hlavní město Bogotá. Ochráncem města je Virgen de la Mercedes, kterou si místní považují tak, že má nádherně zdobenou sošku v každém kostele ve městě a okolí. Hlavním náboženstvím je zde katolictví. Ověřila jsem si, že místní bez ohledu na věk - staří i mladí chodí do kostela velice rádi, snad každý je zde věřící. Ani se nedivím, že chodí s takouvou radostí do kostela, nejen že je tu mnoho kostelů, ale ten zpěv a tancování v kostele je opravdový zážitek. 

První dny mi byli místní studenti a přátelé mými průvodci, kdy mi ukázali Plaza Bolívar, katedrálu, další kostely a samozřejmě sopku. Zároveň mi vysvětlili, kam mohu chodit a kterým místům či sousedství se mám vyhýbat, neboť jsou nebezpečná. Pro dopravu používám taxi, který je levný a doveze mě kamkoliv ve městě za pouhých 40 Kč. Autobusem jsem zde zatím jela jednou do práce s kolegyní. Autobusy si tu totiž víceméně jezdí, jak se chce zrovna řidičům, jízdní řád nikde nenajdete a zastávky neexistují. Autobus si prostě Pastusos zastavují přímo na ulici pouhým mávnutím rukou. I přes mou snahu pochopit tento "systém" jsem vzdala cestování autobusem a chodím raději pěšky. I místní mají problém občas s autobusem, občas se jim prý stává, že zabloudí a to tehdy, když se řidič rozhodne jet jinou trasou, než tu bývá zvykem...

Co mě oslovilo ve městě je neuvěřitelná změť obchůdků, kamkoliv mi padne zrak. Každý domek tu má v přízemí miniaturní obchůdek, kde si mohu koupit pečivo, vedle ovoce a zeleninu nebo maso nebo kávu. Cokoliv, co Vás napadne. Vzhledem k tomu, že tu žije dost zlodějů, tak do málokterého obchodu je možné vstoupit. Jsou zamřížované a vy prodavačce či prodavačí řeknete, co chcete. Navíc ceny tu nejsou uvedeny, takže dost často musím smlouvat, protože někteří místní obchodníci rádi natahují cizince. Naštěstí tu jsou dvě obchdoní centra, kde má Metro supermarkety, takže chodím i sem nakupovat pro lepší orientaci. Každopádně kouzlo nákupu v malých krámcích spočívá v rozmluvě s prodavači, neboť se hned vyptávají, odkud jsem, co zde dělám, jak se mi tu líbí, atd. Nejlepší na procvičení mé chabé španělštiny. 

Po prvních dnech, kdy mi bylo řečeno, že bych neměla nosit u sebe více jak v přepočtu na naše 200Kč. Něměla bych telefonovat na ulici, mohlo by se stát, že mi ukradnou telefon. A kabelku prý taky raději nenosit. Osvědčil se mi zde baťoh, každopádně peníze a doklady nosím u sebe v kapse. Při hledání bytu mě zarazila jedna věc, to když moje kamáradka Joanna odpovídala na inzerát tak, že jsme zašli do miniaturního obchůdku, půjčila si telefon a volala z obchodu. Nedalo mi to a zeptala jsem se, zda má telefon. Joanna má dokonce dva telefony, jeden starší, se kterým telefonuje na ulici, a druhý moderní. Ale je levnější volat z obchůdku ze zapůjčeného telefonu, minuta stojí v přepočtu pouhých 10 haléřů.  Při myšlence na naše předražené operátory mi spadla čelist. Po prohlídce asi 5 pokojů, kdy ani jeden neměl internet a příchody a odchody bych musela hlásit majitelům, jsem se začala děsit...Naštěstí po celém dni chození jsme našli jeden skvělý byt u hlavní třídy a kousek od mé práce. Byt má 3 patra s užasným patiem, kde je pračka. Celý byt je ze dřeva. Cena je srovnatelná s cenou pokoje na vysokoškolských kolejích v ČR, pokud nebudu počítat předražené koleje v Brně na VUT. 

Joanna mi také ukázala místní restauraci, kam chodí studenti a pracující lid, neboť je zde od 12 hodin do 14 hodin přestávka na oběd, kdy se schází celá rodina na oběd doma nebo jdou do restaurace. Ve škole ani v práci jídelny nejsou. Restaurace mě oslovila, byla jsem překvapená pestrostí jídla a vynikajícím čerstvým džusem. Nakonec mě mile nadchla i cena obědu s polívkou, dezertem, džusem a hlavním jídlem - jen 40Kč. Luxusní požitky mám z těchto obědů. 

První volný víkend jsem strávila prozkoumáváním města a procházkou okolo řeky Guáitara. Chtěla jsem vylézt i na jednu menší horu u řeky, ale bohužel vstup byl zakázán. Největší zážitek z víkendu je pohostinnost místních lidí. U rodiny, kde jsem bydlela, mě zvali na oběd do restaurace, chystali mě snídaně a večeče. Připadala jsem si jako princezna. Ne nadarmo mi studenti z Cambridge academy, kde učím angličtinu, říkali, že Kolumbijci jsou nejšťastnější lidé na světě. Nejen nejšťastnější, ale z mé zkušenosti také nejvíce přátelští a otevření novým lidem... Život v San Juan de Pasto bude zajímavý a bohatý na zážitky...  

Autor: Monika Kalusová | úterý 5.11.2013 2:20 | karma článku: 11,92 | přečteno: 465x
  • Další články autora

Monika Kalusová

Oči dokořán a vždy ve střehu po kolumbijsky!

Představte si procházku v přírodě či ve městě, kde vás neustále přátelé upozorňují na možná nebezpečí, ale zároveň si všichni užívají pohodu jako by se nic nedělo. Jaké to je jít nakoupit a po cestě potkat několik místních chlapíků, kteří po vás nestydatě čumí, hvízdají a volají po vás? Časem si zvyknete, dokonce to i zalichotí...

10.6.2014 v 23:32 | Karma: 11,75 | Přečteno: 1063x | Diskuse| Cestování

Monika Kalusová

Po stáži na cestách: křížem krážem Kolumbií

Po 6-ti měsíční stáži jsem se rozhodla vydat se na cesty. V práci jsem se rozloučila s kolegy a se šéfovou, která mě úpěnlivě prosila, zda bych nechtěla zůstat přece jen v Kolumbii. I když se mi tato země líbí a zamilovala jsem se do ní, ale doma je tam, kde je moje rodina. Takže vzhůru na cesty a po 7 měsících zpět do milované vlasti.

21.4.2014 v 18:33 | Karma: 10,74 | Přečteno: 525x | Diskuse| Cestování

Monika Kalusová

Volby, blackout a fotbal – to je pravá Kolumbie!

Čím žije Kolumbie poslední týden? Jednoduchá odpověď: volbami do senátu, dost častým výpadkem elektřiny a vrcholícími přípravami na světový šampionát ve fotbale. Jindy rozpolcená a znesvářená země se dokáže spojit při této trojkombinaci.

18.3.2014 v 17:30 | Karma: 6,20 | Přečteno: 274x | Diskuse| Cestování

Monika Kalusová

Druhé nejvýše položené hlavní město na světě

Jaké to je procházet se uličkami ve městě, které je položené v nadmořské výšce2 800 m. n. m. Stanout na hoře, která dosahuje výšky přes 4000 m. n. m., a mít na pohled hlavní město Kakaové republiky jako na dlani? A také se zúčastnit oslav 70. výročí kultury v této republice?

4.3.2014 v 21:40 | Karma: 14,51 | Přečteno: 733x | Diskuse| Cestování

Monika Kalusová

3 týdny v Kakaové republice

Během kolumbijských vánočních prázdnin, které trvaly až do konce ledna, jsem se rozhodla procestovat Kakaovou republiku, od které bydlím jen 6 hodin. Víte, kdo je největší producent nejkvalitnější čokolády na světě? Jedná se o malou zemi v Latinské Americe v porovnání s Brazílií či Kolumbií, ale stále země větších rozměrů než je obvyklé v Evropské unii.

11.2.2014 v 16:28 | Karma: 11,91 | Přečteno: 460x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Odpuzující. Strašit migrací je tak jednoduché, kritizoval Babiše ministr

24. dubna 2024  22:42

Ministr pro evropské záležitosti Martin Dvořák (STAN) v CNN Prima News vyčetl Andreji Babišovi...

Ukrajinci v branném věku budou moci získat pas jen ve vlasti, rozhodl Kyjev

24. dubna 2024  22:20

Ukrajinská vláda přijala rozhodnutí, podle něhož muži ve věku od 18 do 60 let budou moci získat...

Biskupové se distancovali od Zemanovy akce v Arcibiskupském paláci

24. dubna 2024  19:05,  aktualizováno  21:31

Pražský arcibiskup Jan Graubner se distancoval od akce, při které byla minulý týden v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 12
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 687x
Jsem Monika Kalusová a vystudovala jsem Ekonomickou fakultu na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích. Miluji cestování, poznávání nových kultur a sbírání informací o historii. Učení jazyků je mým koníčkem a davá mi možnost poznat danou zemi ze všech hledisek díky konverzaci s místním obyvatelstvem. 

Seznam rubrik